Pirelli
Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, μοναδικός κατασκευαστής ελαστικών είναι η Ιταλική Pirelli. Φέτος οι υπεύθυνοι της εταιρίας αποφάσισαν να κάνουν ακόμα πιο "εύθραυστες" τις γόμες, ελπίζοντας σε θεαματικούς αγώνες, με διαφοροποιήσεις στις στρατηγικές. Τα χρώματα παρέμειναν ίδια εκτός της βρόχινης γόμας (wet), που από πορτοκαλί έγινε πράσινη. Τα υπόλοιπα έμειναν ως είχαν, δηλαδή η πολύ μαλακή (super soft) είναι κόκκινη, η μαλακή (soft) κίτρινη, η μεσαία (medium) άσπρη, η σκληρή (hard) ασημί και η γόμα για μεικτές συνθήκες (ενδιάμεση/intermediate) έμεινε μπλε. Η Pirelli σε κάθε αγώνα στέλνει δύο γόμες για στεγνό (από τις τέσσερις που έχει συνολικά), και τις δύο για βρεγμένο (intermediate, wet).
DRS
Το γνωστό πλέον DRS (Drag Reduction System), είναι μία ρύθμιση στην πίσω πτέρυγα του μονοθέσιου που χαρίζει υψηλότερη τελική ταχύτητα στις ευθείες. Η λειτουργία αυτή ενεργοποιείται με το πάτημα ενός κουμπιού, ενώ απενεργοποιείται είτε με το πάτημα το ίδιου κουμπιού είτε αυτόματα με το φρενάρισμα του μονοθέσιου. Στις τρεις ελεύθερες δοκιμές, όπως επίσης και στις κατατακτήριες, οι οδηγοί έχουν το δικαίωμα να το χρησιμοποιήσουν σε οποιοδήποτε σημείο της πίστας αυτοί επιθυμούν. Δεν συμβαίνει το ίδιο όμως και στον αγώνα. Την Κυριακή οι οδηγοί έχουν το δικαίωμα να κερδίσουν αυτό το πλεονέκτημα μόνο σε ένα ή δύο σημεία της πίστας (αναλόγως την πίστα αποφασίζετε 3-4 μέρες πριν τον αγώνα). Συνήθως επιτρέπεται μόνο στην ευθεία εκκίνησης τερματισμού, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων.
Για να χρησιμοποιήσει ένας οδηγός το DRS στον αγώνα, θα πρέπει να βρίσκεται σε μικρότερη απόσταση του ενός δευτερολέπτου από το προπορευόμενο μονοθέσιο. Υπάρχει μία ζώνη ανίχνευσης λίγο πριν το σημείο της ενεργοποίησης, και αν εκεί η διαφορά των δύο οδηγών είναι μικρότερη του 1sec τότε αυτόματα (μόλις φτάσει στην ζώνη DRS) αυτό ενεργοποιείτε. Σε περίπτωση που υπάρχουν 3 μονοθέσια και το ένα είναι "εντός χρόνου DRS" από το άλλο τότε τα δύο πίσω έχουν αμφότερα το δικαίωμα να το χρησιμοποιήσουν. Το ίδιο ισχύει και για μεγαλύτερη σειρά μονοθέσιων.
Τέλος υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις για να αρχίσει να ενεργοποιείται το εν λόγω σύστημα. Πρώτα από όλα θα πρέπει οι συνθήκες αγώνα να θεωρούνται "στεγνές", πράγμα που σημαίνει ότι σε περίπτωση βροχής δεν υπάρχει η δυνατότητα χρησιμοποίησης του (στις μικτές συνθήκες αποφασίζετε από τον Charlie Whiting εκείνη την στιγμή). Επίσης η κινούμενη πίσω πτέρυγα "αρχίζει την δράση" μετά τον 3ο γύρο της εκκίνησης, ή σε περίπτωση που υπάρξει SC, 3 γύρους μετά την αποχώρηση του από την πίστα.
KERS
To σύστημα ανάκτησης ενέργειας KERS (Kinetic Energy Recovery System) άρχισε να χρησιμοποιείται στην Formula 1 από το 2009 χωρίς μεγάλη επιτυχία όμως. Αρκετές ομάδες δεν το χρησιμοποιούσαν διότι χάλαγε την ισορροπία του μονοθέσιου τους. Παρόλα αυτά σιγά σιγά οι ομάδες άρχισαν να εγκαθιστούν το σύστημα χωρίς και πάλι όλες να βγαίνουν κερδισμένες. Το συγκεκριμένο σύστημα δημιουργεί ακόμα προβλήματα καθώς υπάρχουν οδηγοί που σε κάποιους αγώνες δεν μπορούν, λόγω βλάβης, να το χρησιμοποιήσουν.
Το KERS λοιπόν, όπως λέει και το όνομα του δίνει 81 επιπλέον ίππους για 6 δευτερόλεπτα (συνολική διάρκεια) σε κάθε γύρο, δίνοντας στον οδηγό μέχρι και 60km/h περισσότερη υψηλή ταχύτητα αν θεωρήσουμε ότι το χρησιμοποιεί όλο με την μία. Το καλό με αυτό το σύστημα, σε αντίθεση με την κινούμενη πίσω πτέρυγα, είναι ότι ο οδηγός μπορεί να το χρησιμοποιήσει σε οποιοδήποτε σημείο αυτός επιθυμεί (μπορεί να χρησιμοποιηθεί ταυτόχρονα με το DRS). Το KERS επίσης "γεμίζει" αυτόματα όταν ο οδηγός περάσει από το σημείο που πέφτει η καρώ σημαία. Είτε ο οδηγός το έχει ξοδέψει όλο είτε όχι, αυτό επαναφορτίζετε και ο οδηγός μπορεί και πάλι να το χρησιμοποιήσει. Τέλος το σύστημα δεν έχει περιορισμό "λόγω καιρού" καθώς είναι νόμιμο τόσο σε στεγνές όσο και σε βρόχινες συνθήκες (παρόλα αυτά οι οδηγοί δεν ρισκάρουν, παρά μόνο στις ευθείες, όταν η πίστα έχει νερό).
Flags
Αφού ασχοληθήκαμε με τα τεχνικά μέρη, ας δούμε και λίγο τα αγωνιστικά και συγκεκριμένα τις σημαίες που μπορεί να δούμε κατά την διάρκεια ενός αγώνα. Ας αρχίσουμε με την πλέον διαδεδομένη και πολύ γνωστή καρώ σημαία, που σημαίνει το τέλος του αγώνα (όπως πολύ καλά όλοι γνωρίζετε).
Η κίτρ μονόχρωμη προειδοποιεί τον οδηγό ότι υπάρχει κάποιο ατύχημα, ή κάποια θραύσματα στην πίστα ή κάτι άλλο το οποίο δημιουργεί πρόβλημα και ο οδηγός είναι αναγκασμένος να κόψει ταχύτητα στο συγκεκριμένο σημείο και φυσικά απαγορεύονται και τα προσπεράσματα στο ίδιο σημείο.
Η κόκκ σημαία σηματοδοτεί το λεγόμενο "race cancel", δηλαδή το σταμάτημα του αγώνα. Αυτό μπορεί να συμβεί είτε λόγω καιρικών συνθηκών είτε λόγω σφοδρού ατυχήματος στην πίστα που εμποδίζει την εξέλιξη του αγώνα.
Η κιτρινο ριγέ σημαία, ενημερώνει τον οδηγό ότι μπροστά του υπάρχουν χυμένα λάδια στην πίστα και πρέπει να περιορίσει τον ρυθμό του.
Η μπλε σημαία εμφανίζεται στους οδηγούς που βρίσκονται έναν ή και περισσότερους γύρους πίσω και τους ενημερώνει ότι πίσω του έρχονται μονοθέσια που βρίσκονται μπροστά του, και είναι αναγκασμένος να τα αφήσει να περάσουν χωρίς να εμποδίσει τον ρυθμό τους.
Η πράσ σημαία εμφανίζεται πάντα μετά την κίτρινη και δείχνει ότι το σημείο που ήταν το οποιοδήποτε συμβάν έχει πλέον καθαρίσει.
Η άσπρη σημαία είναι πολύ σπάνια και απλώς προειδοποιεί τους οδηγούς ότι μπροστά υπάρχει κάποιο μονοθέσιο που κινείται πολύ αργά, είτε λόγω ατυχήματος, είτε λόγω μηχανικής βλάβης.
Η μαύρ σημαία εμφανίζεται πολύ σπάνια και σημαίνει τον αποκλεισμό του οδηγού λόγω μη τήρησης κάποιας ποινής που δέχτηκε. Πλέον δεν εμφανίζεται σχεδόν ποτέ καθώς κανείς δεν αποφεύγει να εκτίσει τις ποινές.
Τέλος υπάρχουν άλλες δύο σημαίες που πλέον δεν υπολογίζονται. Η μία είναι η μαύρη με τον πορτοκαλί κύκλο (μέσα στον κύκλο υπάρχει ο αριθμός του μονοθέσιου που απευθύνεται) και δηλώνει στον οδηγό ότι έχει κάποιο μηχανικό πρόβλημα και πρέπει να επιστρέψει στα pit. Η άλλη είναι η ασπρόμαυρη (μισή μαύρη μισή άσπρη) που ενημερώνει τον οδηγό ότι έχει ανάρμοστη συμπεριφορά στον αγώνα και πρέπει να συμμορφωθεί, γιατί σε αντίθετη περίπτωση θα δεχτεί μαύρη σημαία. Οι δύο τελευταίες έχουν πλέον περάσει στο "ράφι" καθώς οι οδηγοί ενημερώνονται μέσω της ενδοεπικοινωνίας.
Αφού ασχοληθήκαμε με τα τεχνικά μέρη, ας δούμε και λίγο τα αγωνιστικά και συγκεκριμένα τις σημαίες που μπορεί να δούμε κατά την διάρκεια ενός αγώνα. Ας αρχίσουμε με την πλέον διαδεδομένη και πολύ γνωστή καρώ σημαία, που σημαίνει το τέλος του αγώνα (όπως πολύ καλά όλοι γνωρίζετε).
Η κίτρ μονόχρωμη προειδοποιεί τον οδηγό ότι υπάρχει κάποιο ατύχημα, ή κάποια θραύσματα στην πίστα ή κάτι άλλο το οποίο δημιουργεί πρόβλημα και ο οδηγός είναι αναγκασμένος να κόψει ταχύτητα στο συγκεκριμένο σημείο και φυσικά απαγορεύονται και τα προσπεράσματα στο ίδιο σημείο.
Η κόκκ σημαία σηματοδοτεί το λεγόμενο "race cancel", δηλαδή το σταμάτημα του αγώνα. Αυτό μπορεί να συμβεί είτε λόγω καιρικών συνθηκών είτε λόγω σφοδρού ατυχήματος στην πίστα που εμποδίζει την εξέλιξη του αγώνα.
Η κιτρινο ριγέ σημαία, ενημερώνει τον οδηγό ότι μπροστά του υπάρχουν χυμένα λάδια στην πίστα και πρέπει να περιορίσει τον ρυθμό του.
Η μπλε σημαία εμφανίζεται στους οδηγούς που βρίσκονται έναν ή και περισσότερους γύρους πίσω και τους ενημερώνει ότι πίσω του έρχονται μονοθέσια που βρίσκονται μπροστά του, και είναι αναγκασμένος να τα αφήσει να περάσουν χωρίς να εμποδίσει τον ρυθμό τους.
Η πράσ σημαία εμφανίζεται πάντα μετά την κίτρινη και δείχνει ότι το σημείο που ήταν το οποιοδήποτε συμβάν έχει πλέον καθαρίσει.
Η άσπρη σημαία είναι πολύ σπάνια και απλώς προειδοποιεί τους οδηγούς ότι μπροστά υπάρχει κάποιο μονοθέσιο που κινείται πολύ αργά, είτε λόγω ατυχήματος, είτε λόγω μηχανικής βλάβης.
Η μαύρ σημαία εμφανίζεται πολύ σπάνια και σημαίνει τον αποκλεισμό του οδηγού λόγω μη τήρησης κάποιας ποινής που δέχτηκε. Πλέον δεν εμφανίζεται σχεδόν ποτέ καθώς κανείς δεν αποφεύγει να εκτίσει τις ποινές.
Τέλος υπάρχουν άλλες δύο σημαίες που πλέον δεν υπολογίζονται. Η μία είναι η μαύρη με τον πορτοκαλί κύκλο (μέσα στον κύκλο υπάρχει ο αριθμός του μονοθέσιου που απευθύνεται) και δηλώνει στον οδηγό ότι έχει κάποιο μηχανικό πρόβλημα και πρέπει να επιστρέψει στα pit. Η άλλη είναι η ασπρόμαυρη (μισή μαύρη μισή άσπρη) που ενημερώνει τον οδηγό ότι έχει ανάρμοστη συμπεριφορά στον αγώνα και πρέπει να συμμορφωθεί, γιατί σε αντίθετη περίπτωση θα δεχτεί μαύρη σημαία. Οι δύο τελευταίες έχουν πλέον περάσει στο "ράφι" καθώς οι οδηγοί ενημερώνονται μέσω της ενδοεπικοινωνίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου